Spawanie cienkich blach trzeba wykonywać za pomocą specjalnej metody spawalniczej. W innym przypadku dojdzie niechybnie do przepalenia materiału, a tego przecież nie chcemy. Stąd też koniecznością jest zakupienie odpowiednich akcesoriów spawalniczych oraz nauczenie się nowej techniki wykonywania tej czynności.

Technika MIG/MAG

Powszechnie wykorzystuje się tutaj powyższą technikę spawania. Pozwala ona na zastosowanie niskich prądów przy uzyskaniu dobrego przetopu i wytrzymałości spawu. Dzięki niskiemu amperażowi, nie ma ryzyka przepalenia nawet bardzo cienkich blach, poniżej jednego milimetra grubości. Stąd też technikę MIG/MAG powszechnie wykorzystuje się tam, gdzie odbywa się spawanie elementów samochodowych, włącznie z fabrykami. Ponieważ mogą ją łatwo wykonywać roboty spawalnicze, jest ona bardzo szeroko stosowana w przemyśle motoryzacyjnym. Można ją oczywiście wykorzystywać także w domu, podczas spawania całkowicie amatorskiego, jednak tutaj potrzebne będą pewne akcesoria spawalnicze. Ten rodzaj spawania przyda się w sytuacjach, gdy musimy na przykład załatać dziurę w progu bądź podłodze auta, która pojawiła się z powodu postępującej korozji. Musimy jednak zakupić sobie do tego celu specjalny rodzaj spawarki, która powszechnie nazywana jest migomatem. Wynika to z tego, że najczęściej stosuje się technikę MIG, czyli spawanie z wykorzystaniem gazu obojętnego. Przemysł natomiast częściej korzysta z techniki MAG, czyli z wykorzystaniem gazu aktywnego.

Uczymy się spawać

Nawet jeśli umiemy już spawać metodą elektrodową, to w przypadku techniki MIG lub MAG będziemy musieli niejako od nowa nauczyć się spawania. Wynika to z tego, że mamy tutaj o wiele cieńsze blachy i musimy przesuwać elektrodę odpowiednio szybko, ponieważ w innym przypadku dojdzie do przepalenia blachy. Przede wszystkim jednak spawanie MIG/MAG nie polega na trzymaniu elektrody w ręce, ale specjalnego pistoletu, z którego wysuwa się miedziany drut. Jednocześnie wydostaje się z niego gaz obojętny (w technice MIG) lub aktywny (MAG), który chroni spoinę przed dostawaniem się tlenu. To właśnie dzięki temu możliwe jest spawanie bardzo niskim prądem bardzo cienkich blach, bez ryzyka przepalania ich, a jednocześnie z satysfakcjonującą jakością spawu.

Jak widać, by spawać techniką MIG/MAG blachy samochodowe, musimy kupić sobie specjalną spawarkę - migomat. Do środka montujemy szpulę drutu miedzianego, a z tyłu urządzenia podłączamy butlę z gazem obojętnym lub aktywnym. Możliwe jest spawanie bez gazu, musimy jednak wtedy mieć specjalny drut - samoosłonowy. Jednak wtedy spoiny są mniej trwałe i szybciej poddają się korozji. Trzeba pamiętać, aby się nie poddawać, trochę techniki i odpowiednie akcesoria spawalnicze(które znajdziemy tutaj https://www.weldcut.pl/pol_n_Akcesoria-spawalnicze-228.html) zapewnią nam powodzenie.