Współczesne samochody to niezwykle dopracowane konstrukcje, które zaskakują ponadprzeciętnym komfortem jazdy i niezwykle precyzyjnym prowadzeniem. A powszechnej opinii, za zapewnienie właściwej trakcji na zakrętach, przy zachowaniu wysokiego komfortu tłumienia nierówności, odpowiedzialne jest zawieszenie. Nie każdy kierowca zdaje sobie jednak sprawę z tego, że jest to jedynie część prawdy. Na komfort podróżowania, w bardzo dużej mierze, wpływa także masa nieresorowana pojazdu.

CZYM JEST MASA NIERESOROWANA POJAZDU?

Aby odpowiedzieć na wyżej postawione pytanie, najpierw musimy dowiedzieć się czym jest zawieszenie pojazdu. Pod tym pojęciem należy rozumieć zespół amortyzująco-resorujący, wraz ze wszystkimi przyległymi do niego elementami, takimi jak wahacze i stabilizatory. Teraz łatwo sobie wyobrazić, że masy pojazdu dzielą się na dwie grupy - resorowane i nieresorowane. Masy resorowane to te, które położone są powyżej zawieszenia pojazdu, czyli: nadwozie, wnętrze, silnik itp. Na masy nieresorowane składają się natomiast te elementy, które zostały umieszczone pod zawieszeniem a ich nietłumione drgania są naturalną konsekwencją jazdy po nierównościach.  Należą do nich m.in. zwrotnice, cały układ hamulcowy, felgi salowe bądź aluminiowe.

JAK MASA NIERESOROWANA WPŁYWA NA KOMFORT?

W momencie, gdy kierowca najedzie na nierówność drogi, następuje gwałtowne i nietłumione przemieszczenie masy nieresorowanej. Taki ruch powoduje, że układ amortyzująco-sprężynujący zaczyna pracować, przenosząc ruch dalej, na elementy resorowane. Dalszy ruch jest jednak znacznie płynniejszy. Wynika z tego, że im większa masa nieresorowana, tym większym naprężeniom poddawane jest zawieszenie. Producenci samochodów dążą do obniżenia masy elementów nieresorowanych, co jest widoczne w konstrukcji pojazdów. Felgi stalowe coraz częściej zastępowane są odpowiednikami z aluminium, ze stopów metali lekkich wykonywane są także pozostałe elementy. Zmniejszenie masy nieresorowanej znacząco wpływa na poprawę komfortu jazdy i właściwości trakcyjnych samochodu.